Obecnie trwają prace nad zmianami treści kodeksu pracy i zawartości skierowań na te badania profilaktyczne. Zmiana ma polegać na tym, że pracodawca będzie musiał podać w skierowaniu warunki wykonywania pracy. Nie będzie mógł poprzestać na ogólnym wskazaniu stanowiska. Ma to mieć znaczenie z uwagi na możliwości wskazania przez lekarza medycyny pracy określonych czynności lub prac, których pracownik nie może wykonywać a mimo wszystko zachować zdolność do pracy.
Jestem osobiście ciekawa jak się będzie miała służba medycyny pracy, która w większości przypadków nie zna zakładów, nie zna warunków pracy, nie działa profilaktycznie a ogranicza się do wystawiania zaświadczeń badań wstępnych, okresowych i kontrolnych. Moim zdaniem gdyby poniższe zadania wynikające z ustawy były realizowane, nie byłoby potrzeby zmian w treści skierowania na badania. Nadmieniam, że
każda firma musi posiadać umowę z „medycyną pracy” na okres nie krótszy niż 1 rok.
Ogólnie pisząć zadania służby medycyny pracy to:
1) ograniczania szkodliwego wpływu pracy na zdrowie,
2) sprawowania profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracującymi
3) prowadzenia ambulatoryjnej rehabilitacji leczniczej, uzasadnionej stwierdzoną patologią zawodową,
4) organizowania i udzielania pierwszej pomocy medycznej w nagłych zachorowaniach i wypadkach, które wystąpiły w miejscu pracy, służby lub pobierania nauki,
5) inicjowania i realizowania promocji zdrowia a zwłaszcza profilaktycznych programów prozdrowotnych, wynikających z oceny stanu zdrowia pracujących,
6) inicjowania działań pracodawców na rzecz ochrony zdrowia pracowników i udzielania pomocy w ich realizacji,
7) prowadzenia analiz stanu zdrowia pracowników, a zwłaszcza występowania chorób zawodowych i ich przyczyn oraz wypadków przy pracy,
8) gromadzenia, przechowywania i przetwarzania informacji o narażeniu zawodowym, ryzyku zawodowym i stanie zdrowia osób objętych profilaktyczną opieką zdrowotną.
Jak wygląda sytuacja u Państwa w firmach?
M_RP
Najnowsze komentarze